Filmisk Scenkonst

 

Jag har experimenterat med interaktiv film, teater, dans och ibland livemusik sedan jag studerade Dramatisk Gestaltning 2012. Jag använder mig av visuella interaktioner där filmduken använts som scenografi, eller som biofilm vilken växelvis för handlingen framåt, eller som överjaget, det andra rummet, kören, och mycket annat.

Med den senaste uppsättningen på Mosaikteatern, där jag var engagerad i projekt under åren 2014 – 2017: ”Ariel från Underlandet”, som  är en interaktiv stumfilm där liveperformance varvas med projektioner, turnerade vi i Augusti 2016 runt på Lesbos. Föreställningen är skriven av deltagarna själva i samarbete med mig, liksom karaktärerna är koreograferade av skådisarna och är en utveckling av ”Egolabbmetoden” där deltagarna fått utveckla sina drömmars alteregon och sätta sina unika karaktärer och miljöer samman i ett kollektivt skapande. Med samma metod satte jag under Transform Projects upp slutshowen tillsammans med 30 lokala tonårstjejer i Ahmedabad, Indien på ett av stadens största barnhem för flickor, Vikas Gruh.

Under Teologifestivalen 2015 fick jag i uppdrag att stå för den visuella upplevelsen under festivalkvällen i form av visuell konst, grafik och ljus. Under aftonen leddes de drygt 1000 betraktarna i Uppsala Universitets anrika aula på en färd från universums födelse genom rymden, ner över vår jord genom klimatoro och framtidslösningar i samspel till livemusik och performances. ”History of Stockholm” (2012) är en filminstallation om Stockholms urbana utveckling beställd av Färgfabriken som turnérat världen över med deras ”Stockholm on the move” utställning.